6-yoga-poses-you-should-do-after-every-run

Yoga

Ju äldre vi blir desto viktigare blir det att träna rörlighet.  Yoga och SomaMove är båda utmärkta sätt att lösa upp onödiga spänningar i kroppen och göra den smidig.  För den som tränar tung styrketräning är rörlighet ett måste. Har du inte god rörlighet i axlar och rygg kommer du aldrig att kunna lägga på riktigt tunga vikter i dina militärpressar. Om du inte tänkt skada ryggen förstås.

Det finns många typer av yoga. Egentligen är allt samma sak, men det som skiljer mest är var på skalan mellan meditation och fysiska övningar man befinner sig. Min yoga är mer på den fysiska delen.

Andning är inte bara en yoga-grej. Men i både yogan  och SomaMove anstränger vi oss för att få in andningen i rörelserna, för att göra dem mer effektiva och välgörande. Du får chansen att öva på just detta så att du sen kan ta det med dig till all din träning.

 

GlobalYoga-logo-line-300x56

Jag valde att utbilda mig hos Globalyoga och för mig var det ett ganska lätt val. Globalyogan är flödande och lekfull, tillåtande och utmanande. Den är varierande och påhittig. Man blir glad av Globalyoga!

Vill du testa? Måndagar kl 20.00 har jag klass på Puls & Träning, Telefonplan.

mediyoga

mediyoga

 
Hösten 2016 går jag utbildning i medicinsk yoga på MediYoga, Stockholm. En MediYoga Instruktör har medicinsk baskompetens och är ofta sjuksköterskor, läkare och fysioterapeuter.

Medicinsk yoga består av olika andnings-, och yogaövningar samt meditationer, samtliga väl beprövade inom svensk sjukvård. De tekniker som används har testats i ett flertal studier, i samarbete med den svenska sjukvården, sedan 1997.

Målsättningen med utbildningen ”MediYoga Instruktör” är att kunna förmedla enkla, beprövade yogiska verktyg för självläkning till patienter och klienter så att de i sin tur kan påverka sin situation och påbörja en förändring mot ökad hälsa och välmående.

– motivation till nya vanor –